Muir Woods National Monument

5 februari 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Omdat het gisteren veel te druk was bij Muir Woods National Monument, zorgen we ervoor dat we vandaag de drukte voor zijn. Rond 9.30 uur beginnen we aan een prachtige wandeling. Muir Woods omvat 220 hectare land waarvan 97 hectare oerbos van kwetsbare Kustmammoetbomen is.
Deze bomen, met in Amerika de naam 'Redwoods', zijn door de klimaatveranderingen in de afgelopen 150 miljoen jaar, flink in aantal afgenomen. De meeste bomen in het park zijn 500 tot 800 jaar oud, enkele zijn zelfs 1000 jaar en ouder.
De hoogste boom is 75 meter hoog en de dikste boom is 4,20 meter in doorsnee.
Ze zijn heel indrukwekkend en mooi. Tijdens het wandelen viel het ons op dat sommige bomen deels verbrand zijn. Ook liggen er veel omgevallen bomen.
Door de droogte in de zomer ontstaan er soms brandjes in het bos. De bomen bevatten echter veel vocht en weinig hars, zodat veel bomen deze brandjes overleven. Mocht dat niet zo zijn, dan overleven meestal de wortels in de grond. Die zorgen voor nieuwe scheuten, waar nieuwe bomen uit groeien.
De bomen staan daarom ook heel vaak in groepjes, zgn. 'families', ontstaan uit 1 moederboom. Een brand(je) zorgt mede voor een gezond bos (dood bacteriën en maakt ruimte voor nieuwe begroeiing).
De omgevallen bomen worden bewust niet opgeruimd. Het rottende hout is voeding voor de bomen en planten.
Onder de indruk van deze prachtige bomen rijden we via de Oakland Bay Bridge naar Treasure Island. Het valt een beetje tegen: een grote plak grond met oude bedrijfspanden en een ongezellige woonwijk. Men is de boel wel flink aan het opknapper. Het is een mooie locatie met veel mogelijkheden. We zijn benieuwd wat er uiteindelijk mee gedaan wordt.
Vanuit de westkant van, het veel groenere, Yerba Buena Island rijden we terug over de Bay Bridge naar het stadion van de San Francisco Giants. Het ziet er een stuk indrukwekkender uit dan het PSV stadion ;-)).
Na wat foto's gemaakt te hebben rijden we via China Town terug naar het hotel. We tanken de auto alvast vol voor morgen.
Met de Uber taxi gaan we terug naar China Town, op zoek naar een goed restaurant. We vinden een restaurant waar het lekker druk is. De ober blijkt erg chagrijnig en is niet van plan mij te helpen met m'n bestelling (ik wil graag gebakken rijst ipv witte, maar dat mag niet). Gelukkig is het eten wel lekker en gaan we tevreden met een volle buik weer naar buiten.
In een gezellige kroeg drinken we nog wat wijn en een Great White biertje.
Dan toch een beetje op tijd terug naar het hotel want vannacht rijden we om 5 uur weg uit San Francisco.
4 dagen is precies goed, we zijn klaar voor het volgende avontuur: de woestijn van Nevada, via Yosemite park !!!