Cantine De Falco

20 oktober 2019 - Novoli, Italië

Ravi heeft een rondleiding bij de wijnmaker van Novoli geregeld. Het bedrijf sluit echter om 13.00 uur dus we zorgen dat we er om 11.30 uur zijn. De vriendelijke en enthousiaste salesmanager laat ons alles zien en legt uit hoe het proces werkt. Het meest vertelt hij echter over de wijnen zelf, hij is trots op zijn product. Hij levert wijnen aan diverse Europese landen maar ook aan Rusland, Viëtnam en sinds kort China. Met een productie van 400.000 flessen per jaar is hij wel kleinschalig en dat wil hij graag zo houden. Hij vindt kwaliteit belangrijker dat de hoeveelheid. We proeven een paar super lekkere wijnen (ook al is het nog vroeg op de dag) en maken foto’s van de flessen zodat we ze bij de Nederlandse importeur kunnen bestellen.

De geopende flessen mogen we meenemen dus deze drinken we in de tuin van onze accommodatie lekker op (gevolgd door een klein middagdutje).

Omdat we het centrum van Lecce nog niet echt hebben gezien gaan we vandaag wat eerder naar de stad.

Het amfitheater, dat stamt uit de 2de eeuw, ziet er indrukwekkend uit. We mogen er helaas niet in maar vanaf de kant kunnen we het goed zien.

Lecce is al in de 7de eeuw voor Christus opgericht door de Grieken, dit verklaart denk ik de Griekse invloeden die af en toe zichtbaar zijn.

Om 19.45u bellen we aan bij Alle due Corti, een restaurant net buiten het centrum dat Twan gevonden heeft via een blog. Je kunt hier alleen met reservering eten en je kunt niet zomaar naar binnen, je moet dus aanbellen. Binnen brandt er ‘gewoon’ licht maar de rest is gezellig aangekleed. Het bleek een aparte ervaring om hier te eten: een kleine maar wel diverse menukaart in 4 talen vervaagt de illusie die ik had van het eten in een niet toeristisch authentiek Italiaans restaurant. Het kleine tafeltje staat binnen 15 minuten vol met ons voorgerecht, wijn, water en de ‘amuse’. Een kwartier later wordt ons hoofdgerecht opgediend. Het zijn volle borden met lekker eten (wel te veel maar dat zijn we hier nu wel gewend). De tafel wordt ook weer super snel opgeruimd en de espresso’s worden direct neergezet. Een uur na binnenkomst staan we buiten. We moeten er erg om lachen.

1. Reinier Voogd:
    20 oktober 2019