Laatste dag

23 november 2017 - Sólheimar, IJsland

Vandaag verkennen we Reykjavik, deels met de auto en deels te voet. De stad is qua oppervlakte nog groter dan Amsterdam maar dat idee hebben we niet wanneer we door, en om, de stad rijden. IJsland is van vroeger uit een zeer gelovig land. Het Protestantse geloof overheerst. Ondanks dat de huidige generatie er niet meer zo mee bezig is, staan er heel veel kerken. Vaak zijn ze klein en ze zien er goed onderhouden uit (voor zover wij dat kunnen zien).

Nadat we een mooi exemplaar aan de rand van het centrum hebben bezocht, rijden we naar Perlan (‘de parel’). Perlan bestaat uit 6 warmwatertanks die samen 21 miljoen liter water bevatten, bedoeld voor de stadsverwarming. In de jaren ‘90 is 1 van de 6 tanks omgebouwd tot museum, de andere 5 tanks zijn nog steeds in gebruik.Het is een mooi complex waar je bovenin, buiten, om de glazen koepel een prachtig uitzicht hebt over de stad. Uiteraard waaien we ook hier bijna weg dus nadat we het uitzicht hebben bewonderd gaan we snel naar binnen.

In het bijhorende winkeltje koopt Twan een t-shirt met het logo van het IJslands bier en voor mij koopt hij een super mooie, warme, wollen trui. Nadat we in het café en kop koffie en thee met lekkers (want dat kunnen ze hier heel erg goed, lekkere dingen maken) rijden we terug naar het centrum.

We lopen over de dichtgevroren stadsvijver, waar ganzen en eenden zwemmen in een stuk dat niet bevroren is. Het is lang geleden dat ik op een bevroren vijver heb gelopen...

Onderweg naar de winkelstraat wordt er veel gebouwd/verbouwd. Het toerisme in IJsland neemt de laatste erg toe. Ik vermoed dat er hard gewerkt wordt aan het verfraaien van het centrum. De winkelstraat is versierd in kerstsfeer en het is best druk.

Voor een late lunch/vroeg diner gaan we naar Public House Gastropub, een gezellige pub waar Aziatisch georiënteerde hapjes, in tapasvorm worden geserveerd. De hapjes zijn vreselijk lekker (en veel keuze voor vegetariërs), de drankjes ook, er wordt muziek gedraaid uit eind jaren 70, begin jaren 80. Voor ons een feest! Na 2,5 uur genieten gaan we op huis aan.

Vannacht om 3uur vertrekken we naar de luchthaven. Morgenochtend zijn we weer thuis. Ondanks dat we hier nog wel langer willen blijven, is het goed dat we nu naar huis gaan. Het gaat nl sneeuwen en de temperatuur gaat omlaag, de winter komt er aan.

Het was een bijzondere ervaring. We zijn verrast door de natuur, niet alleen hoe mooi ze is maar ook hoe genadeloos sterk, aan land, in de lucht en de zee. De kleuren van de zon op de sneeuw en het dansen van het Noorderlicht, onbeschrijfelijk. Aan de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de bewoners kunnen wij een voorbeeld nemen. Ze zijn ook zuinig op hun natuur, je vindt bv geen rommel op straat, echt niks, ook niet in de stad.

Wij gaan nog een keer terug, in het voorjaar, dat wel!

1. Anna:
    24 november 2017
    Prachtige reis, mooi verslag, dank je wel voor het mee genieten x