Sagres

30 januari 2024 - Sagres, Portugal

Nadat ik Twan heb opgehaald van de luchthaven, ontbijten we in het hotel. Het is een heerlijk uitgebreid ontbijt met veel zelfgemaakte producten.

Dan vertrekken we naar het oude vissersdorpje Sagres, dat in het meest zuidelijke deel van Europa ligt. De eerste stop is Ponta de Sagres. Hier liggen kliffen van 50 meter hoog waar de ijsblauwe golven tegenaan slaan. Op deze kliffen ligt Fortaleza de Sagres, gebouwd in opdracht van Hendrik de Zeevaarder.

Vanuit dit punt plande Hendrik expedities om de westkant van Afrika te gaan ontdekken en in kaart te brengen maar helaas is hij gestorven voordat hij deze plannen kon uitvoeren.

In de 15de eeuw beschermde het fort de stad tegen rovers uit Noord-Afrika.

De door een aardbeving ontstane tsunami verwoestte in 1755 het grootste deel van het fort. De enorme muur van het fort staat er nog wel (of is gerestaureerd, dat weet ik niet).

Achter de muur staan we op de klif waar mooie planten groeien en een grote diversiteit aan vogels leeft. We maken een wandeling door de stevige maar niet koude wind. Het is een prachtige plek om gewoon even te zijn. Over niet al te lange tijd zal alles echt in bloei staan, ik benieuwd hoe het er dan uit ziet.

Je mag hier overal in de omgeving met de camper staan dus we zijn al aan het fantaseren over een reisje door dit mooie gebied.

De volgende stop is 5 km verderop: Kaap Sint Vincent (Cabo de São Vicente).

Dit is het meest zuidelijke punt van het vaste land van Europa. De 24 meter hoge vuurtoren staat er sinds 1846 en is gebouwd op de ruïnes van een klooster.

Helaas is de vuurtoren gesloten waardoor we niet helemaal op het uiterste punt kunnen staan maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Het uitzicht is hetzelfde, namelijk prachtig!

Op Mareta beach wandelen we nog even in de zon met onze blote voeten door de ijskoude branding. Heerlijk!

Voordat we terugrijden naar het hotel, drinken we bij  Pau de Pita een biertje en limonade op het dakterras in het zonnetje, waar we genieten van het uitzicht op de zee.

Het was weer een fijne dag! 🤗

1. Brigitte Maas:
    30 januari 2024