Lagos ipv Gibraltar

31 januari 2024 - Lagos, Portugal

Het plan was om vandaag vroeg te vertrekken naar Gibraltar maar het blijkt dat we met de huurauto alleen in Portugal verzekerd zijn. We gaan geen risico nemen en rijden daarom, na ons heerlijke ontbijt, naar het kustplaatsje Lagos.

Door de grote oude stadspoort wandelen we naar het plein: Praça Infante D. Henrique waar we een standbeeld zien van Hendrik de Zeevaarder die ook vanuit Lagos meerdere expedities richting Afrika organiseerde. In dezelfde periode werd er op dit plein de eerste slavenmarkt van Europa gebouwd. Een stukje verder, op het  Mercado de Escravo, werden In de 15de eeuw  de eerste slaven verkocht, zij werden meegenomen uit Afrika.

Het plein heeft nu een paar mooie fonteinen en de slavenmarkt doet dienst als cultureel centrum.

Het oude stadsdeel is gezellig. Als je goed oplet zie je tussen de gestucte huizen mooie gevels met beschilderde tegeltjes. Ook zien we een paar mooie muurschilderingen.

Oud en nieuw wisselt elkaar af in deze leuke stad.

We wandelen nog even door de haven. Een grote variatie van kleine motorbootjes tot mega grote catamarans en alles ertussenin.

De rest van de middag houden we ons rustig op het terras van het hotel. Het is nog steeds heerlijk weer (20 graden met een zonnetje erbij) en het uitzicht verveelt ons nog steeds niet.

Jouw reactie