Dag 6 - Cognitive FX

5 december 2022 - Provo, Utah, Verenigde Staten

Normaal gesproken geef ik mijn hoofdpijn ‘s morgens bijna altijd een 7, dit is mijn ‘basis-hoofdpijn’, deze wordt in de loop van de dag altijd een 8 en soms nog een 9, de 10 weet ik gelukkig prima te vermijden. Zo ook hier in Provo.

Gisteren stond ik op met een 6 en vanmorgen ook, dat is natuurlijk heerlijk maar ik realiseer me ook dat ik het hele weekend flink heb geslapen en mogelijk gewoon 2 goede dagen heb.

De één na laatste trainingsdag start vandaag om 8.30 uur. Twan brengt me weg want het busje rijdt alleen om 7.30 en 8.30 uur.

We starten meteen met de interval training en nog steeds wordt mijn hoofdpijn daardoor erger. Ik bespreek dit met mijn trainer en vraag wat de reden hiervan kan zijn. Dit kan blijkbaar aan meer factoren liggen. Hij wil een oefening met me proberen. Nadat we deze oefening gedaan hebben, stap ik weer op de loopband voor een interval en wonder boven wonder wordt mijn hoofdpijn niet erger. Ik kan het gewoon niet geloven. We doen dit nog 3 x en alle 3 de keren werkt het; geen verergering van de hoofdpijn. Hier ben ik uiteraard super blij mee! 🎉

De cognitieve training is iedere keer erg pittig voor me. We trainen daar het korte termijn geheugen en hier is bij mij nog flink wat te behalen. Er is echt al een merkbare vooruitgang maar nog steeds niet in de buurt van wat het moet zijn (of wat ik vind dat het moet zijn 😄). Gelukkig zijn er meerdere oefeningen die ik straks thuis kan doen.

Het multitasken is eigenlijk het zelfde verhaal; dit gaat al een stuk beter maar ook hier is nog veel werk aan de winkel.

Er is een probleem met mijn rechter oog. De arts waarmee ik vandaag trainde zei dat ik dit zeker thuis zelf kan trainen maar mogelijk is het slim om naar een speciale oogarts te gaan (deze zit gelukkig ook in Nederland). Ze gaat dit bespreken met de andere artsen en morgen hoor ik hun advies hierover.

Om mijn overgevoeligheid voor licht te trainen, krijg ik een klein zaklampje. Hiermee moet ik op een bepaalde manier in mijn ogen (1 voor 1) schijnen voor een bepaalde tijd. Ik zie dat mijn pupillen erg aan het zoeken zijn naar de juiste grootte, dit verklaard waarom mijn ogen vaak zo moe en pijnlijk zijn. Gelukkig is dit dus ook te trainen.

Morgen nog 1 dag trainen. Ik ben benieuwd hoe ik me dan voel.

In ieder geval ben ik ontzettend blij met de vooruitgang tot nu toe: ik ben alerter, heb meer energie, geluid kan ik iets meer verdragen en mijn hoofdpijn is een klein beetje afgenomen, en dat in 4 dagen trainen!

De trainers die ik sprak gaven allemaal aan dat, als ik er thuis op de juiste manier mee verder ga, ik echt van mijn klachten af kan komen. De arts die ik vandaag sprak bevestigde dit. Niet te veel doen thuis maar ook niet te weinig, langzaam opbouwen en rustdagen inplannen en af en toe mezelf testen (door leuke dingen te doen die ik eerst niet kon).

Morgen krijg ik ook advies in hoe ik alles in mijn normale leven thuis kan implementeren. Dat vind ik wel erg fijn. Ik krijg een app waar mijn persoonlijke dagelijkse oefeningen instaan die ik kan afvinken. Dat vind ik echt super fijn!

Twan kwam me vanmiddag ook weer ophalen want ik was te laat voor het busje (afspraak liep uit). Super lief.

Ik wacht buiten onder de overkapping op hem want het sneeuwt en het is echt prachtig, alles is wit ❄️☃️

1. Karin:
    6 december 2022
    Wat een goed nieuws!!! Ik hoop dat je vannacht ook weer goed geslapen hebt. Laatste dag…succes! ❤️🫶🏼
  2. Twannemieke:
    Thanks zussie! Nog 1 dag knallen 💪🤞❤️
  3. Thom van bergen:
    6 december 2022
    Mooi dat je al verbeteringen ervaart. Eigenlijk is het een klein wonder.
    Heel veel succes nog en een goede terugreis
  4. Twannemieke:
    6 december 2022
    Dank je wel, en idd, het is een wonder. Ben zo blij!
  5. Erica:
  8. Twannemieke:
    Dank je wel 🥰
  9. Shannen:
    6 december 2022
    Wat fijn om te horen dat er al een aantal klachten minder zijn!!
    In een van je eerste verhalen had je het over je balans. Je kon niet op 1 been staan en toen de arts tips gaf/een oefening voordeed lukte het erna wel. Ervaar je hier nog steeds verbetering in?
  10. Twannemieke:
    6 december 2022
    Jazeker! Iedere dag gaat het een heel klein stukje beter, alles dus. Zelfs het cognitieve deel, en dat is voor mij zwaarst. Het is echt heel bizar hoor, de ‘oplossing’ is steeds een kleine oefening die iets doen met je hersenen/systeem. De verandering zit er dan niet meteen definitief in, dit moet je dus blijven oefenen. Door het dagelijks herhalen van de oefeningen gaat je systeem begrijpen wat de juiste manier is.
    Dus ja, ook het evenwicht gaat steeds beter. Dit is zelf al bijna helemaal oké.
  11. Shannen:
    6 december 2022
    Uiteraard heel veel succes op je laatste dag 😘
  12. Twannemieke:
    Dank je wel! Nog 1 dagje kei hard er tegen aan! 💪
  13. Marjon:
    6 december 2022
    Het lijkt me een hele uitdaging om te presteren zonder druk. Maar ik voel je zelfvertrouwen groeien en de verbazing ook! Super Annemieke.
  14. Twannemieke:
    6 december 2022
    Ben zoooo trots op mezelf! 🥰
  15. Reinier Voogd:
    6 december 2022
    Het beste bericht is dat als je consequent doorgaat met de oefeningen een goed resultaat wordt verwacht, tot helemaal beter aan toe. Dat zou geweldig zijn. Dus: dóórgaan! XX Pap (En amuseer je dar, zo lang je nog kunt)
  16. Twannemieke:
    Ga ik doen! Nog 1 dagje flink er tegen aan en dan even een weekje rust. Xx
  17. 6 december 2022
    Dat is fijn en goed nieuws. goed slapen is een prima medicijn succes bij de afronding 🥰
  18. Twannemieke:
    Dank je mam!
  19. Ihlja:
    6 december 2022
    Wat een fijn nieuws!! Succes met de laatste dag!🍀🥰
  20. Twannemieke:
    Thanks! 🤞
  21. Thom van bergen:
    6 december 2022
    Dag annemieke, heb een vraag, als je terug bent in Nederland en thuis aan het trainen bent blijf je dan een blog schrijven.
    Ik persoonlijk zou dat heel mooi vinden en ik zou dan ook een reel beeld van het proces krijgen en de mogelijke verbeteringen.
    Mijn probleem is dat mijn verwachtingspatroon vaak veel te groot en niet reel is, en dan vallen de resultaten natuurlijk altijd tegen.
    Veel succes en plezier nog en een goede terugreis.
    alvast bedankt
  22. Twannemieke:
    8 december 2022
    Hoi Thom, ik denk niet dat ik dat ga doen. Dit is ons reisblog om echt onze vakanties te delen met familie, vrienden en bekenden. De trip naar CFX wis hierin een uitzondering.
    Ik zal waarschijnlijk wel een paar keer een up-date plaatsen in 2de Facebookgroep van CFX.
  23. Thom van bergen:
    8 december 2022
    Oke, dan wens ik je nog heel veel verbetering toe en het gaat jullie goed
    Gr. Tho.
  24. Twannemieke:
    8 december 2022
    Dank je wel Thom. Mijn verwachtingen waren ook te hoog maar ik ben echt ontzettend blij met de vooruitgang die ik voel. Ook weet ik zeker dat ik de komende 3 maanden nog veel meer zal herstellen. Mijn advies is echt: GA!
    Ik zie en merk niet alleen bij mijzelf verbetering, maar zag en merkte dit ook bij de mensen uit mijn groep bij CFX. Heel veel succes met jouw herstel!
  25. Thom van bergen:
    8 december 2022
    Dankjewel. Ga in mei cognimove doen, kijken wat dat brengt en afhankelijk van dat wel of niet naar cfx. Jullie bedankt dat ik een beetje mee mocht kijken, helpt mij ook.