Ezelopvang

7 september 2018 - Dénia, Spanje

Naast het bezoek aan Gerrit zou dit tripje vooral bestaan uit rust. We slapen dus weer lekker uit voordat we een bezoek gaan brengen aan het Donkey Sanctuary in Jalón.

Alexander vangt afgedankte ezels op op zijn land in de bergen. Je mag niet zomaar naar binnen, het is eigenlijk niet voor toeristen. Alleen als je een ‘member’ bent (lees:sponsor) mag je op afspraak naar binnen. Een goede regel vinden wij. Het gaat hem om het welzijn van de ezels, niet om er geld mee te verdienen. Alleen het eerste deel van de farm is toegankelijk. De ezels zien er goed uit. Een stelletje van 2 witte ezels hangen in de deuropening, ze zijn erg nieuwsgierig maar het is verboden om de ezels te aaien dus we laten ze met rust. Er is 1 ezel met een ingezakte rug, dat is erg zielig om te zien. We maken wat foto’s en gaan op weg naar het plaatsje Xaló.

Xaló en Jalón blijken hetzelfde dorpje te zijn. Jalón heeft een oppervlakte van 35km en zo’n 2700 inwoners. Lekker ruim wonen dus. Het is een toeristisch maar rustig dorpje. Gezellige winkeltjes, afgewisseld met restaurantjes, aan de doorgaande weg. We brengen een bezoek aan BodegaXaló, de wijncorporatie van deze streek. Tractoren met volle aanhangers druiven rijden de weegbrug op om vervolgens hun druiven te lossen. Binnen wordt de wijn gemaakt en verkocht. Helaas mogen we geen wijn meenemen in onze handbagage, ze smaken nl prima!

We lunchen bij Riurau. Er staan geen vegetarische gerechten op de kaart alleen een vega-paella. Twan is erg benieuwd hoe dat smaakt dus de keus is snel gemaakt. Hij blijkt erg smaakvol, zo ook de locale rode wijn. Het is weet heerlijk allemaal!

Na een kleine siësta in het hotel rijden we naar Monaira.

De weg er naar toe doet een beetje denken aan Mulholland Drive (in Los Angeles), veel bochten en veel mooie villa’s. Het oude vissersdorp is erg mooi en gezellig. De haven ligt vol prachtige luxe boten/jachten maar ook veel kleinere ‘plezierbootjes’. Ook hier is het toeristisch maar rustig. We wandelen door de smalle straatjes waar veel eettentjes en winkeltjes zijn.

We sluiten de dag af op ‘n lounge-terras met lekkere Copa de Cava, kaas, olijven en verse ansjovis.

1. Reinier Voogd:
    9 september 2018
    Wat gij de minste mijner schepselen hebt aangedaan, hebt gij mij aangedaan