Storm!!!

21 november 2017

De weg naar Black Beach loopt langs de zuidkust. Aan de ene kant van de weg liggen de bergen, de andere kant is vlak tot aan de zee. Ondanks de lichte bewolking schijnt de zon fel en het waait een beetje. Het verhaal van de hoge rotspartijen in zee is dat trollen daar de schepen uit zee probeerden te halen maar dat ze, bij zonsopkomst in steen veranderden.

De golven zijn verraderlijk, er wordt voor gewaarschuwd. Ze komen ook heel ver het strand op. Op het moment dat wij er zijn valt het reuze mee. Het is een mooi strand, de vormen die in de rotsen gesleten zijn, zijn echt prachtig. We proberen het allemaal te fotograferen en te filmen maar het komt niet zo mooi over als de live-versie.

Zodra we in de auto zitten begint te stormen. Binnen 15 minuten is het weer omgeslagen van licht bewolkt met een zonnetje naar dikke zwarte lucht en een sneeuwstorm. Voorzichtig rijdt Twan ons naar Skogafoss, een enorm hoge waterval: 60 meter hoog en 25 meter breed. Om de waterval is het spekglad dus we moeten echt goed uitkijken.

Eenmaal aangekomen bij de volgende waterval: Seljalandsfoss zitten we midden in de storm. Mensen waaien om en glijden uit en ook ik word bijna omgeblazen. Terwijl ik een foto maak van de indrukwekkende waterval waait mijn onder de oksel geklemde handschoenen weg naar een gebied waar je niet mag komen. Heb ik weer natuurlijk. Omdat het er veilig uitziet stap ik toch maar over de afzetting en pak m’n handschoen. Gedeeltelijk achteruitlopend, omdat de fijne ijsnevel echt zeer doet in het gezicht, komen we bij de auto. In de storm rijden we terug naar ons huisje.

Het restaurant waar we willen eten is gelukkig maar 15 minuten rijden. Bij alle locaties waar we tot nu gegeten hebben is er voor mij, als ‘geen-dieren-eter’ weinig keus. Vaak staat er maar 1 vegetarisch gerecht op het menu. Gelukkig wel steeds lekker. ‘Mika’ staat bekend om zijn zelfgemaakte bonbons. Deze eten we als dessert en ze zijn heerlijk! We nemen een doosje mee voor thuis (als ie dat haalt 😉)

De storm van vandaag heeft er voor gezorgd dat er veel wegen zijn afgesloten. Het gletsjermeer dat we morgen willen bezoeken kunnen we daarom ook niet bereiken, dat is echt super jammer. De voorspellingen beloven niet veel goeds.

Wij vonden het wel spannend en bijzonder om deze weersomstandigheden te ervaren. Morgen mag het daarentegen wel weer wat mooier zijn...

1. Anna:
    22 november 2017
    Weer een mooi avontuur. Hoe koud is het daar eigenlijk?
    Geniet van alles wat je ziet en voelt.
    Indrukwekkend hoor
  2. Twannemieke:
    22 november 2017
    Het is echt super koud Anna! In de ochtend (rond 10u) is het bij helder weer tussen -10 en -15. Het warmst van de dag is net voor de zon onder gaat, rond 15u, dan is het zo’n - 5 (gemiddeld). Nu het zo bewolkt is, is het maar -3/-5 maar de wind voelt kouder dan -15, die is echt zo gemeen koud!!!! Maar binnen is het gelukkig overal lekker warm!
  3. Reinier Voogd:
    23 november 2017
    Ik zou toch maar gewoon een hertenbiefstukje eten! Of soep met ballen.
  4. Twannemieke:
    23 november 2017
    Bambi zie ik liever huppelen door het bos dan in stukjes op m’n bord hè pap. 😉