Arches National Park en Glenwood Springs

8 december 2022 - Glenwood Springs, Colorado, Verenigde Staten

Om 10 uur rijden we naar Arches National Park. Dit park heeft meer dan 2000 natuurlijke stenen bogen (arches), honderden pieken, massieve stenen ‘vinnen’ en enorm grote balancerende stenen, dit alles in prachtige verschillende kleuren.

Wederom kijken we onze ogen uit, wat een prachtig natuurwonder. De lucht is strak blauw en de zon staat volop te schijnen, hierdoor wordt alles nog mooier. We rijden door het park en bij sommige plekken wandelen we een stukje om bij de bijzondere bogen te komen.

65 miljoen jaar geleden lag dit prachtige park nog ver onder de grond. Beetje bij beetje verdween het zand en werden de zandstenen rotsen zichtbaar. De zandstenen werden en worden nog steeds gevormd door natuurlijke erosie waarvan water de grootste impact heeft: met gesmolten sneeuw en regen verdwijnen er (hele dunne) laagjes van de zandstenen rotsen en spoelt deze naar de Colorado river. In de winter, als de stenen en kleine waterpoeltjes bevroren zijn, brokkelen er stukken van af. Stormen zorgen ervoor dat de stukken zandsteen hun vorm krijgen. We zien veel vinvormige rotsen en de open bogen. Allemaal ontworpen door moeder natuur.

Dezelfde weersomstandigheden zorgen er tegelijkertijd ook voor dat de zandstenen rotsen groter worden totdat ze weer afgebroken worden. Dit proces zal nog miljoenen jaren zo doorgaan.

Na deze indrukwekkende rit, rijden we naar onze volgende bestemming: Glenwood Springs. We checken weer in bij een motel en voor het eerst deze reis komen m’n sjaal en muts uit de koffer. Er ligt een pak sneeuw en het vriest, echt winter dus! ❄️

Bijna alle bomen zijn versierd met kerstverlichting. Het dorpje staat bekend om de natuurlijke hot springs. Naast de doorlopende (snel)weg ligt het grote bad, de rook komt er van af. Het bad is erg groot en eigenlijk veel te mooi gemaakt voor toeristen. Wij hebben ons net rond gegeten bij de Italiaan en ik ben doodmoe dus we slaan een bezoek aan het bad over.

De kamer is lekker warm. Ik val al snel als een blok in slaap en slaap bijna de hele nacht door, daar was ik aan toe!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tante Annie:
    9 december 2022
    Wat mooi daar . Ik denk dat jullie nu ook reislustige worden . Lieve groetjes
  2. 9 december 2022
    het is weer een fijn verhaal. voor jullie zeker een avontuurlijke dag met wanten en n muts. er is straks veel te vertellen. liefs knuffel voor twee.
  3. Karin:
    9 december 2022
    Top dat je lekker geslapen hebt na dit prachtige avontuur! Geniet. 😘