Geen walvissen spotten

19 november 2017 - Sólheimar, IJsland

Om 6.00 uur staan we op zodat we op tijd in de haven van Reykjavik zijn. We zijn ruim op tijd dus we verkennen de boot waarmee we straks de Atlantische oceaan op gaan. Op advies van de bemanning (die overigens hoofdzakelijk uit vrouwen bestaat) nemen we de pillen in tegen zeeziekte. Ik heb me heel warm aangekleed maar de bemanning geeft aan dat het vandaag heel erg koud is en we er verstandig aan doen om een speciaal pak (deze bieden zij te leen aan) over onze kleding aan te doen. Dit vinden wij een prima plan!

Op het moment dat we de haven uitvaren komt de zon op achter de skyline van Reykjavik. Het uitzicht vanaf de boot is adembenemend mooi. We maken een paar foto’s maar wij vinden het fijner om vooral te genieten ipv steeds met die camera bezig te zijn. Ondanks de kou blijven we buiten op de boot. Het is helder weer, droog en het water is rustig waardoor we geen last hebben van zeeziekte.

Helaas blijven de walvissen en dolfijnen onder water (of ze zijn er gewoon even niet, dat kan ook). We krijgen een tegoedbon waarmee we, binnen 2 jaar, nog een keer mee mogen om walvissen te spotten.

Als 2 ijsklontjes lopen we van de boot naar de eerste lunchgelegenheid die we tegenkomen. Er is plek direct naast de verwarming! Na een lekkere warme hap lopen we door het centrum van Reykjavik. Wij vinden het geen mooie stad maar de mensen zijn vriendelijk en het eten is lekker.

Wel merken we dat we allebei heel erg moe zijn. Misschien door het pilletje, of de frisse zeelucht of de kou, misschien wel een beetje van alles. Terwijl we terugrijden begint het ineens heel hard te waaien. Tegen de tijd dat we bij het huisje zijn is het een serieuze storm geworden.

Met een warme kop thee en een dekentje over me heen luister ik naar de storm.

We zijn pas 2 dagen hier en hebben al zo veel gezien.

De dagen zijn wat korter dan bij ons. De zon komt rond 9.00 uur op en gaat  rond 16.30 uur weer onder.

IJsland heeft 1 ‘grote’ weg: Ringweg 1. Deze weg omcirkelt het hele eiland. Je mag er 90 km pu rijden en dat is op de stukken die wij rijden ook prima te doen.

IJsland heeft zo’n 300.000 inwoners waarvan drie kwart in Reykjavik woont. De rest woont vooral aan de kust. Het binnenland is totaal verlaten.

Het eiland is 103.000 km2 groot, dat is 2,5 keer zo groot als Nederland.

De temperatuur in de zomer ligt tussen 15 en 20 graden. Nu is het hier herfst en wij hebben overdag gereden in -16, maar ook in -1. Iedere dag is dus een verrassing.

We hebben nog een aantal buitenactiviteiten op ons lijstje staan dus we hopen op helder weer de komende dagen.

1. Anna:
    20 november 2017
    Super leuk om te lezen .
    Ik ga je volgen
  2. Ronald:
    Leuke foto’s en leuk verhaal. Veel plezier nog!! 👍🏻👊🏻👋🏻
  3. Twannemieke:
    20 november 2017
    Wat leuk! Dank jullie wel!
  4. Belinda:
    20 november 2017
    Leuk om jullie reis te volgen. Mooie indruk van IJsland, mooie foto’s
  5. Twannemieke:
    21 november 2017
    Hé Belinda, wat leuk dat je mee leest! Het is hier echt prachtig.