Het oude centrum

21 februari 2020 - Barcelona, Spanje

Metrolijn L4 brengt ons naar de wijk El Born. El Born is het oude, middeleeuwse stadscentrum met veel smalle kronkelstraatjes.

Voordat we dit stadsdeel gaan bewandelen, brunchen we aan de haven bij Blacklab, een bierbrouwerij waar fijne muziek op staat en Twan wat van hun zelfgebrouwen biertjes proeft. Het eten is niet echt bijzonder maar de sfeer en de biertjes wel. De serveerster legt uit hoe we het best (snelst) in het oude stadscentrum komen.

Twan scoort nog een vest van de brouwerij waarna we, onder wederom een strak blauwe lucht en volle zon, de route volgen die ons net is uitgelegd.

We wandelen langs vele oude gevels met een diversiteit aan balkonnetjes waarvan de meeste zijn aangekleed met planten en/of de drogende was. Het oogt authentiek en gezellig. Op de begane grond zijn allemaal kleine winkels en eettentjes gevestigd.

Zoals onze vriend Hidde altijd naar de kapper gaat wanneer hij op vakantie is (en met bijna altijd goed resultaat), laat Twan zich ook maar eens onder handen nemen door de Spaanse kapper.

Gelukkig ook met een goed resultaat!

Tevreden wandelen we naar het deel waar de kunstenaars werken en hun werk ook verkopen.

Het meest authentieke gebied ligt rondom de kerk Santa Maria del Mar. Ik blijf maar steeds naar de deuren kijken, deze zijn prachtig. Niet alleen de houten deuren maar ook de stalen. Later lees ik op internet dat dit deel hierom bekend staat.

Het Picassomuseum slaan we over. Als we zaterdag tijd genoeg hebben bezoeken we nl het dorp waar hij woonde.

Bij Orio Ferran vraag ik de ober of ze Txakoli schenken. Dit dronken wij in Baskenland en het is ook echt een wijn die bij die streek hoort. Maar omdat het een luxe Pinchosbar is, gokte ik er op. Na mijn enthousiaste reactie op zijn bevestiging schonk hij 2 glazen voor ons in. Uiteraard zochten we er wat lekkere Pinchos bij uit.

We wandelen weer door want er is genoeg te zien. Twan wilde graag gelato eten bij Rocambolesc. Deze ijssalon is van Jordi Roca, hij is 1 van de 3 gebroeders Roca die met elkaar sterrenrestaurant El Celler de Can Roca runnen (ja, die van de Netflix documentaireserie). Ik houd niet zo van gelato maar dit wil ik natuurlijk ook proeven en ik ben blij dat ik dat heb gedaan: het was heerlijk!

‘S avonds kiezen we voor Oizy dumpling bar. Vanmiddag zagen we 2 dames de deegrolletjes maken voor de dumplings en dat zag er goed uit. Het is er druk en gezellig. Het eten wordt snel geserveerd. Onze hoge verwachtingen werden waargemaakt, het was echt super lekker. Maar ja, je hebt het zo op hè, dus we waren snel klaar ;-)

Geeft niks, we hebben flink gewandeld vandaag dus een beetje op tijd naar bed vind ik eigenlijk best fijn.

1. Yvonne en Hidde:
    21 februari 2020
    Da's niet normaal... ik was 5 jaar geleden bij dezelfde kapper!
    Kijk dan: https://www.offexploring.com/ykhb-europa/albums/mobile-uploads/13056847
  2. Twannemieke:
    21 februari 2020
    Neeee! Hoe grappig is dat!!! Hahaaa!!! En bij jou hebben ze het ook heel goed gedaan zie ik!