Zoveel te zien!

20 februari 2020 - Barcelona, Spanje

Om 9.00u rijden we weg van de luchthaven: blauwe lucht, volle zon en een klein koud briesje. Wat zijn wij beide weer blij om in Spanje te zijn.

We hebben, zoals meestal het geval is, niet zoveel gepland, alleen ons bezoek aan de Basilica de la Sagrada Famîlia. Op advies van Esther en Meta, die beide aangaven ècht de binnenkant te bezichtigen, reserveerde ik gisteren nog snel kaarten voor vanmiddag.

Na het uitpakken van de koffers en installeren van de metro-app gaan we op weg naar de niet zo bekende wijk El Poble-sec. Hier zouden veel goede eettentjes zitten waar de locals Pinchos komen eten. Dat willen wij ook!

Onderweg maken we een tussenstop om ons met de kabelbaan naar Parc Montjuïc te laten brengen. Het park ligt op een heuvel met boven op de top Castell de Montjuïc: een fort uit 1640 dat omgetoverd is tot militair museum. We genieten vooral van het uitzicht over Barcelona en de fluitende wilde parkieten. Het museum laten we aan ons voorbijgaan en we gaan terug naar de kabelbaan, op zoek naar Pinchos.

Er zijn inderdaad veel eettentjes waar Pinchos op de bar staan uitgestald. We moeten wel goed kijken want van buiten ziet het er niet zo gezellig uit maar van binnen des te meer!

We bestellen dos cervezas en gaan zitten aan 1 van de houten tafels. De pinchos zijn heerlijk, veel met vis, beetje vlees en gelukkig ook veel vega!

Uitbuiken doen we in de metro naar De Ramblas. Ik had er waarschijnlijk te veel van verwacht want ik vond er niet zo veel aan. Terwijl we over deze 1,2km lange winkelstraat lopen zie ik vooral veel kraampjes met toeristentroep. De winkels zijn hetzelfde als in een willekeurige winkelstraat in Nederland. De straat is hier alleen wat breder. De panden zijn mooi, vooral de oude panden maar ik vind het dan toch zonde als daar dan Burger King in is gevestigd. Halverwege slaan we af richting de Boqueria market. Deze vleesmarkt bestaat al sinds 1217! Toen werden er tafels vol met vlees neergezet bij de stadspoort. Er wordt nog steeds heel veel vlees aangeboden maar ook vis, groenten, fruit en kaas. Twan kijkt z’n ogen uit en ik kijk zoveel mogelijk naar de groentenkraampjes ;-)

Aan het eind van De Ramblas (ja, we hebben ‘m uitgelopen) nemen we de metro naar het andere eindpunt van De Ramblas, daar ligt de haven. Na een vlugge blik op de zeilboten nemen we de metro naar Basilica de la Sagrada Famîlia.

Adembenemend mooi! Van buiten is het inderdaad net een druipkaars, ik weet niet precies waarom Gaudí daarvoor koos maar het is weer eens wat anders.

Binnen is het 1 groot kunstwerk, tot in de kleinste details. Het zonlicht dat door de gekleurde ramen schijnt maakt het allemaal nog mooier. In het echt nog spectaculairder dan op de foto’s (uiteraard).

‘S avonds eten we bij Xavier Pellicer. Hij is de beste groentenchef van de wereld en staat vandaag ook zelf in de keuken. Ik ga voor het vegan menu, Twan voor het ‘gewone’. De gerechten zijn waanzinnig lekker. Twan proeft een hap van 1 van mijn gerechten (aubergine, normaal vinden wij daar niet zoveel aan) en vindt het zo lekker dat hij de kok vraagt of hij daar ook een bordje van mag. Nou ja, we zitten dus enorm te genieten, tot mijn lijf het in 1x genoeg vindt. De laatste 2 gerechten kan ik niet meer op, Twan gelukkig wel ;-)

De overprikkeling van deze dag blijkt echt te veel. Snel naar bed!

Morgen doen we het wat rustiger aan!

1. Reinier Voogd:
    20 februari 2020
    Mooi verhaal. Pas je op voor zakkenrollers, daarom is vooral de Ramblas berucht. Juist kinderen worden daarvoor ingezet. Heb veel plezier, geniet en denk aan de lijn! Pap
  2. Twannemieke:
    20 februari 2020
    Tot nu tot gelukkig nog geen zakkenrollers gezien. Volgens mij is dat vooral in het hoogseizoen, op dit moment is er erg rustig (vinden wij). We zijn enorm aan het genieten!
  3. Yvonne en Hidde:
    Hé wat leuk, Barcelona!

Tof dat jullie in de Sagrada Familia zijn geweest... Wel geinig: Ik zag een keer op TV dat Gaudi de kerk ondersteboven heeft ontworpen met hangende kettinkjes: https://dardens.smugmug.com/Year2011/Barcelona/Sagrada-Familia-Museum/i-VwSQRP9/A
    Het model is te zien in het Gaudi Museum, geloof ik.

Heel veel plezier amigos!
  4. Twannemieke:
    20 februari 2020
    Haha, wat grappig om te zien! Ik had het graag in uitvoering gezien ;-)
  5. Brigitte Maas:
    21 februari 2020