Los Angeles

13 februari 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Wederom een strak blauwe lucht en de zon volop aanwezig.
We rijden eerst over Mulholland drive. Deze weg loopt door de bergen van Hollywood omhoog. Hoe hoger, hoe groter de huizen. Ook hier zijn wij meer onder de indruk van de geweldige uitzichten en de mooie bergen dan van de dure huizen. Twan vindt al snel een mooie route door Griffith Park. Boven op een berg staat het Griffith Observatory. Dit is een sterrenwacht, gebouwd op verzoek van en gefinancierd door kolonel Griffith J. Griffith in 1896.
Helaas voor ons is het gebouw op maandag gesloten maar de omgeving biedt een waanzinnig uitzicht over LA. Deze stad blijkt net zo groot te zijn (in oppervlakte) als de provincie Utrecht!
Qua inwoners is het verschil echter erg groot: provincie Utrecht heeft 1.254 miljoen inwoners, Los Angeles 3.884 miljoen!!!
Na wat mislukte foto's gemaakt te hebben rijden we de auto terug naar het hotel en bestellen een Uber naar Olvera street. Dit is een gezellig Mexicaans straatje aan de rand van het oude Down Town gebied. Er wordt op straat gedanst op Mexicaanse muziek, super gezellig.
De marktkraampjes en winkeltjes verkopen allemaal hetzelfde maar het is leuk om even gezien te hebben. Ik koop een paar mooie slippers. We eten Mexicaans (en het valt een beetje tegen) en drinken een glas (lees: mega groot glas) sangria voordat we via het Financial district naar Down Town wandelen.
Het is een leuke wandeling: eerst lopen we langs de dure, hoge, blinkende kantoren. Voorbij City hall zien we Walt Disney Concerthall. Op zich niet interessant maar het gebouw is ontworpen door dezelfde architect die het Guggenheimmuseum in Bilbao ontwierp. Voor ons dus erg leuk om te zien omdat we vorig jaar nog voor dat, gesloten, museum stonden.
Het oude stadsdeel begint gezellig maar al snel zien we de aftakeling. Erg zonde want de panden zijn mooi en bieden veel potentie. Op een gegeven moment zien we alleen nog winkels met lelijke bruidsjurken en andere rommel.
De foodhall die we tegenkomen lijkt gezellig. We willen eigenlijk ergens aanschuiven om iets te drinken maar iedereen is al aan het opruimen.... Beetje jammer.
We gaan met de Uber terug naar het hotel.
We merken dat we een beetje vol zitten met alles wat we gezien hebben.
Voor ons is dit de langste vakantie die wij ooit samen maakte en voor dit moment lijkt het ook voldoende te zijn.
Morgen gaan we naar het strand, even niks doen en weg van de drukte.
Dat lijkt mij een mooie laatste dag!
Tevreden drinken we samen nog een wijntje op de hotelkamer.