Laatste dag in LA

14 februari 2017 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Eigenlijk zouden we naar het strand gaan maar we besluiten om, via Mulholland drive, Hollywood hills en Bell air, naar het Getty Center te gaan.
Het Getty Center is een gebouwencomplex vol met verschillende soorten kunst: fotografie, kunsthandwerk, oudheidkunde, schilderijen en tekeningen.
En dat is niet alles, het gebouw is een kunstwerk op zich met een prachtig aangelegde tuin. Het uitzicht over de stad is deze keer beperkt, dit ivm smog. Zonde.
We kijken uit over de villa's van de rijke heuvelbewoners. Het zou onze keuze niet zijn om aan die kant van de heuvels te wonen. Je woont dan recht boven de rondweg, deze heeft overigens 12 rijbanen waarover 24 uur per dag flink doorgereden wordt.
Op het terras drinken we samen een glas wijn voordat we de 'hills' toch nog wat beter gaan bekijken. We kunnen nl niet geloven dat, wanneer je zoveel geld hebt om een huis aan Mulholland drive te kopen, je dan kiest om aan de rondweg te wonen.
Al snel blijkt dat aan de andere kant van de heuvels de echte grote, vrijstaande villa's staan. Hier ligt geen drukke weg en is het redelijk rustig. Hoe hoger we rijden, hoe groter en verder afgeschermd de villa's zijn.
We rijden weer terug naar Hollywood blvd, naar ons motel.
Bij een goed aangeschreven Thais restaurant, eten we 5 verschillende gerechten die stuk voor stuk heerlijk zijn.
Het was een leuke en lekkere laatste dag.
Alles wat ik voor ons vertrek naar Amerika dacht en had verwacht, bleek compleet anders te zijn.
Gelukkig het meeste allemaal erg positief. Qua stad staat San Francisco voor mij op 1. Heel gezellige en mooie stad waar veel te zien in en alles op redelijke afstand is.
Los Angeles is voor mij veel te groot en te druk. Er is 24 uur per dag geluid: razende auto's, sirenes, overvliegende helicopters (veel!), het houdt niet op.
Verder ligt alles ver weg, om iets te zien moet je door het drukke verkeer heen zien te komen. Maar tof om hier geweest te zijn, ik had het niet willen missen. Wel is weer bevestigd dat ik geen stadsmens ben.
Het mooiste van alles wat we gezien hebben is voor mij Muir woods en Joshua Tree, beide adembenemend mooi.
Pioneertown was het leukste plekje qua hotel, restaurant en oude filmset.
De route langs de westkust over Highway 101 was ongelooflijk mooi, zoveel mooier dan ik me had kunnen bedenken.
Een vakantie om nooit te vergeten. Alle indrukken, vriendelijke mensen, mooie natuur en het lekkere weer waar we enorm mee geboft hebben.
Amerika, we gaan je hopelijk nog vaker bezoeken, je bent prachtig!