Bonneville Salt Flats en Salt Lake City (de juiste versie)

3 december 2022 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Gisterenavond, toen we met een redelijk gevuld tasje Indiaas eten thuis kwamen, hebben we meteen hotels geboekt voor de terugreis naar Denver, het gaat een mooie route worden!

Vandaag staan er 2 locaties op de wenslijst waarvoor we wel een tijdje in de auto zitten.

We rijden eerst naar The Bonneville Salt Flats. De I80 leidt ons over een 178 km lange weg zonder afslagen en zonder tankstation, wel is er een enkel stoppunt. Onderweg zien we The Metaphor: The Tree of life. Een kunstwerk dat in 1980 is ontworpen door Karl Momen.

De weg loopt een klein stukje langs de Great Salt Lake, zo blauw als de zee in de Bounty reclame (van de jaren ‘80). Het meer is 120 km lang, 45 km breed en zo’n 5 meter diep. Tot 16.800 jaar geleden was Salt Lake onderdeel van Lake Bonneville, deze had een oppervlakte van 58.000 km2!

Door de opwarming van de aarde droogde het meer op en bleef alleen het deel, dat nu Great Salt Lake is, over.

Het opgedroogde deel is Bonneville Salt Flats, een zoutvlakte van 280 km2 en op sommige plekken is de zoutlaag bijna 2 meter dik. De zoutvlakte staat bekend om de races die er gehouden worden. Er worden snelheden behaald tot 1000km per uur (nee dit is geen typfoutje). De Nederlander Fred Rompelberg heeft het wereldrecord op zijn naam staan voor het fietsen op een racefiets met een snelheid van 268,832 km per uur!

Er zijn verschillende punten waar je de zoutvlakte op kunt. We zien in de verte 3 auto’s staan en een aantal wandelaars. Wij durven het niet aan om dit met de huurauto te doen dus wij kijken en genieten vanaf de rand van dit natuurwonder.

Het is echt prachtig (zie de foto’s).

We rijden nog een klein stukje door naar Wendover en West Wendover. Hier ligt de grensovergang van Utah naar Nevada. Een reuze-cowboy heet de auto’s welkom in Nevada, erg grappig gedaan. Het staat hier vol met casino’s. Zelfs bij het tankstation is binnen een stukje ingericht als casino. Gokken is in Utah namelijk verboden.

En dan weer terug over de lange weg naar Salt Lake City. Salt Lake City is de hoofdstad van The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints, Mormonen dus. Dit is ook heel duidelijk te zien. Het hoofdkantoor van deze kerk is echt enorm, het is een gok maar ik denk 100 meter hoog en 100 meter breed.

Ook zien we het huis van de vroegere president van de kerk, Brigham Young (The Beehive House), het huis is  nu een museum. Wij slaan dit bezoekje graag over.

In iedere straat zie je wel iets terug wat met de kerk te maken heeft.

We wandelen naar het bekende Temple Square. Toen de mormonen in 1847 in Salt Lake City arriveerden, na hun vlucht uit andere staten waar ze vervolgd werden, werd Temple Square hun religieus centrum. De Salt Lake Temple kunnen we helaas niet zien, die wordt gerenoveerd.

De Salt Lake Assembly Hall ligt in de buurt van de Temple en werd gebouwd om meerdere congregaties tegelijkertijd een mis te kunnen laten bijwonen. Het gebouw lijkt op een kathedraal, maar dan wat kleiner.

De tuin is versierd met kerstverlichting en veel verschillende, hele leuke kerststalletjes. Op de weg hier naartoe werden we al een paar keer vriendelijk begroet door setjes van 2 vriendelijke meiden. En ook hier lopen heel veel setjes rond. Terwijl ik even naar de wc ga, heeft Twan een gesprek met 2 van deze jonge dames. Ze leggen aan hem uit dat het hun taak is om mensen te helpen met kleine hulpvragen. Niet voor geld maar gewoon uit vriendelijkheid. Ze vragen of ze een foto voor ons kunnen maken waar we samen op staan maar ik sla het aanbod af, ik ben toch een beetje bang dat we daarna vast zitten aan een soort ‘zieltjes-winnen-gesprek’.

Het is ondertussen donker en we hebben honger dus we gaan op zoek naar een restaurant. Dat blijkt tot onze grote verbazing niet zo makkelijk. Bij de restaurants die we tegenkomen is de wachttijd zeker een uur. Voor de rest zien we alleen veel fast-food restaurants en daar hebben we beide echt geen zin in.

We besluiten om terug te rijden naar Provo en weer bij Vegan Sun te gaan eten.

Twan rijdt ons nog even om Capitol Hill heen. Nu in het donker is het extra mooi met alle verlichting.

Na weer heerlijk gegeten te hebben bij Vegan Sun vallen we beide om 21.15uur als een blok in slaap 😅Wat een volle, bijzonder dag!